Vi lever i en konstant kamp

”Vi behöver era förböner, för vi förföljs för vår tro. Men du ska också veta att vi ber för er, eftersom ni förförs från er tro.” Det sa en professor från Nigeria, när han besökte Sverige för en tid sedan.

Under svåra omständigheter, som förföljelse, ”tvingas” vi ofta närmare Jesus Kristus. Han är klippan varifrån vi hämtar tröst, vägledning och frid. Det är hos honom vi finner trygghet. Djupast sett finns det inte något skydd förutom hos Gud. Det är ett starkt påstående, men allt annat är tillfälliga ”kryckor”.

Vi befinner oss i ett andligt krig. Vi har haft en lång period med både fred och religionsfrihet i Sverige. Men vad har det gjort med oss? Professorns ord kommer tillbaka till mig: ”Ni förförs”. Förförs av freden och vaggas in i en falsk trygghet. Förförs att dricka ur ”falska brunnar” (Jer 2:13) och hitta mening i tomt tidsfördriv.

När vi inte drivs till att komma närmare Jesus genom till exempel förföljelse, är det lätt att lockas till andra källor, som inte innehåller det levande vattnet, vilket gör att vi inte längre törstar efter mer.

I vår månadstidning kan du läsa om Beun som ber för sjuka, om hur folk blir helade när han ber i Jesu namn. Vi läser också om hur myndigheter och byborna blir upprörda över hans helandetjänst – så pass upprörda att han nyligen tillbringat fem månader i fängelse för att han evangeliserat och bett för sjuka.

Myanmar_2017_0310105678.jpg

Men vi får inte glömma att det inte är myndigheter eller lokala byledare som är det egentliga hotet. Den strid vi har att utkämpa är andlig och vi behöver förstå att vi befinner oss i en konstant kamp – oavsett om vi lever i Västvärlden eller i Laos eller något annat buddhistiskt land. Vi befinner oss i en kamp mellan mörkrets rike och Guds rike.

Låt oss vara medvetna om kampen och låt oss be för Beun och andra, som lever mitt i förföljelse.

”Jag ber att vår Herre Jesu Kristi Gud, härlighetens Far, ska ge er vishetens och uppenbarelsens Ande så att ni får en rätt kunskap om honom. Jag ber att era hjärtans ögon ska få ljus så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till, hur rikt och härligt hans arv är bland de heliga och hur oerhört stor hans makt är i oss som tror, därför att hans väldiga kraft har varit verksam.” Ef 1:17-19

Peter Paulsson,
Generalsekreterare Open Doors Sverige

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s