Gud verkar mitt i förföljelsen

Förföljelsen har aldrig varit så stor som den är nu. Vi lever i en tid då minst 215 miljoner människor förföljs på grund av sin tro på Jesus Kristus. Enligt World Watch List har förföljelsen mot kristna ökat stadigt de tre senaste åren och kristna världen över möter allt mer våld och allt större förtryck.

Det är lätt att bli modfälld när man läser om den förföljelse som kristna möter, läget kan ibland kännas hopplöst.

Men vi får inte glömma att det finns en annan berättelse: det Gud gör bakom alla rubriker och negativ statistik. Aldrig har så många muslimer, hinduer eller buddhister kommit till tro på Kristus som under de senaste 50 åren. Vi är den första generationen som får vara med om att varje land har sin egen lokala kyrka. För bara några decennier sedan fanns det endast inresta kristna i länder som Mauretanien, Qatar eller Bhutan. I dag har dessa länder en levande gemenskap av infödda kristna. Det är inte alltid en stor gemenskap, men den finns och den växer.

Samtidigt är det inte lätt för de lokala kyrkorna – trycket ökar på både lokala kyrkor och Open Doors medarbetare att bistå nykristna med biblar, undervisning och stöd. Det finns ett starkt rop på hjälp.

Iraq_2017_0260104423

Vid ett besök i Asien fick jag möta en man som suttit fängslad i 13 år på grund av sin tro på Kristus. Hans tid i fängelset hade varit svår och han hade börjat glömma mycket av den tiden. När han satt fängslad fick han regelbundet ris av sin fru, som i riset smugglade in små papperslappar med bibelord till honom. En liten sak kan tyckas, men de hade stor betydelse för mannen som orkade fortsätta. I sin mörkaste tid fick han kraft och uppmuntran att stå fast vid sin tro.

Det är viktigt att inte förbise de små handlingarna – en liten bibel kan ha stor betydelse för en person, en familj eller ett helt samhälle. I detta nummer blickar vi tillbaka på förra året, och ser vad Gud har kunnat göra genom dig och mig.

Bakom alla siffror, alla utdelade biblar och den undervisning som hållits eller nödhjälp som getts, finns kristna vars liv har fått nytt hopp, styrka och framtidstro. Framför varje bön för de förföljda finns förändring och en ny framtid.

Låt oss se tillbaka på det gångna året och känna tacksamhet över det Gud gjort, det han gör i dag och det vi ännu inte kan se.

Galaterbrevets författare skriver: ”Låt oss aldrig tröttna på att göra gott, för när tiden är inne får vi skörda om vi inte ger upp. Så låt oss därför göra gott mot alla medan vi har tillfälle, och särskilt mot dem som tillhör trons familj” (Gal 6:9-10)

Tack för att du står tillsammans med den förföljda kyrkan!

Peter Paulsson
Generalsekreterare Open Doors Sverige

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s