Stå stadig genom stormen

”Allt fler kristna i världen bli medvetna om illusionen att om man lever enligt Guds ord, så kommer livet vara lätt och skonsamt och utan problem. Jesus själv säger motsatsen. Att få seger i sitt liv handlar inte om att ta bort alla problem, utan att stå stadigt genom stormen.”

I 1 Mosebok i Bibeln läser vi om Josef, drömmarnas man. Gud talade till Josef genom drömmar, men konsekvenserna blev inte som han först förväntat sig. Hans bröder blev avundsjuka och arga, sålde honom till slav och dessutom dödförklarade honom inför hans pappa.

Vi läser om hur han, trots motgångarna, till slut hamnade på rätt plats, betjänade Potifar och fick ansvar för hela hushållet. Men även där mötte han motgångar, blev falskt anklagad, oskyldigt dömd och kastad i fängelse, när han valde att gå Guds väg.

Gud var med Josef även i fängelset, och trots att han satt fängslad på falska grunder för att han hade följt Guds väg, så hade Gud en plan för hans liv – kanske var han tvungen att gå igenom dessa svåra händelser för att komma dit? Vi vet hur berättelsen slutar: Gud upprättar Josef och använder honom på det mest fantastiska sättet, och det slutar med att han får styra över praktiskt taget hela Egypten.

Egypt_2016_0050102162.jpg

Josef valde Guds väg, oavsett hur omständigheterna såg ut. Oavsett vad han fick möta. Han valde att inte böja sig för omständigheterna. Men vad hade hänt om han inte valt Guds väg? Vi kan även läsa om Sadrak, Mesak och Abed-Nego (Daniel 3) som dömdes till döden för att de inte föll ner och tillbad kungens staty. Trots att de dömts till att kastas i den brinnande ugnen, står de upp för Gud och säger: ”Även om Gud inte räddar oss kommer vi inte att böja knä för någon annan än Gud”.

Än i dag, år 2017, ställs många människor inför dessa beslut på grund av sin kristna tro. De möter falska anklagelser, hot, våld, kastas i fängelse, trakasseras eller mobbas på grund av sin kristna tro. Jag är övertygad om att du själv kan känna igen dig i vissa situationer/attityder du möter av människor i din omgivning, som inte följer Jesus.

Jesus sa: ”Har de förföljt mig, ska de också förfölja er” (Joh 15:20). Det är en konsekvens av att följa Jesus. Därför är det viktigt att vi inte fokuserar på det negativa som sker omkring oss, utan att vi ständigt lyfter blicken och ser på Jesus, för att hämta ny kraft, men också för att från Honom hämta vår bekräftelse och identitet. När vi gör det, klarar vi av att stå fasta och hålla ut, även när det är som tuffast att vara kristen. Nedan följer en berättelse, som nyligen ägde rum i Egypten. När du läser denna text, så ta gärna en stund och be för Fadi. Be att Guds vilja ska ske i hans liv.

Hälsningar
Cornelia S.
Ungdomskoordinator, Open Doors Sverige

egypt_2015_0430103105

15-årig kopt dömd till 15 års fängelse

Egyptiska kopten Fadi, 15, har dömts till 15 års fängelse för sexuella övergrepp, trots att allt pekar på att han är oskyldig.

Anklagelserna kommer från hans muslimska grannar, vars åttaårige son sägs vara offret. Grannarna är, enligt vittnen, kritiskt inställda till kristna.

Fadis advokat uppger att han är förvånad över domen, eftersom Fadi ”inte begått något brott”. I juni förra årets gjordes en rättsmedicinsk undersökning av pojken, som inte visade att några övergrepp ägt rum.

Fadis fall togs upp i rätten i november, och efter flera förhör dömdes han skyldig i slutet av januari i år. ”Domaren dömde min son till 15 års fängelse, eftersom han är en kristen. Om han var en muslimsk pojke, skulle domaren frikänna honom efter att han sett den rättsmedicinska rapporten. Men domaren trodde mer på åttaåringens far än på den rättsmedicinska rapporten”, säger Hanaa, Fadis mamma, till World Watch Monitor.

”Pojkens far har varit mycket arg på oss när han sett att vår affär växt. Han vill att vi ska lämna området, eftersom han hatar kristna. Han och många i hans familj tillhör Muslimska brödraskapet”, säger hon.

Fadis advokat är inne på samma spår.

”Domarens utlåtande var inte reglerad i lag, utan i tro”, säger han. Domen är överklagad och kommer att tas upp i rätten den 7 mars.

Böneämnen:

  • Be för alla som ställs inför tuffa och avgörande beslut på grund av sin tro på Jesus.
  • Be för dem som är oskyldigt dömda och avtjänar långa fängelsestraff.
  • Be för alla dem som falskeligen anklagar kristna och hotar dem. Be att de drabbas av Guds kärlek.
  • Be för kristna som förföljs, att de ska styrkas i sin tro.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s